Pendahuluan
Allah
menurunkan kepada hamba-hamba-Nya al-Qu’ran agar ia menjadi pemberi amaran bagi
semesta alam. Allah turut menganugerahkan kita dengan akidah yang benar dan inti yang lurus dalam ayat-ayatnya yang jelas lagi tegas. Ayat-ayat yang jelas
lagi tegas itu tidak lain tidak bukan ialah Ummul Kitab dimana ayat-ayat
didalam itu tidak boleh diperselisihkan lagi pemahamannya. Firman Allah:
“Sebuah Kitab yang dijelaskan ayat-ayatnya satu persatu; iaitu
al-Qu’ran yang diturunkan dalam bahasa Arab bagi faedah orang-orang yang
mengambil tahu dan memahami kandungannya.”
(Fushshilat: 3)
Allah menyatakan berkaitan ajaran agama dipelbagai tempat dalam
al-Qu’ran dengan menggunakan lafaz, ungkapan dan gaya bahasa yang berbeza-beza,
namun merujuk kepada makna yang satu. Terdapat ayat-ayat al-Qu’ran yang
bersifat am mahupun mutasyabih. Ini kerana ingin memberi peluang kepada
mujtahid untuk mengembalikan maksudnya dengan lebih tegas (muhkam). Akan
tetapi, terdapat juga sebahagian manusia yang tersesat dengan ayat-ayat
mutasyabih (tidak jelas) kerana terpengaruh dengan hawa nafsu.
Muhkam dan Mutasyabih Secara Am
Al-Qu’ran
terbahagi kepada tiga bentuk iaitu:
1)
Muhkam
- Muhkam diambil daripada kata-kata (حَكَمْتُ الدَّابَّة وَأَحْكَمْتُ) yang bermaksud saya menahan binatang itu.
- Al Hukm bererti memutuskan diantara dua perkara.
- Ihkam al Kalam bererti mengukuhkan perkataan dengan memisahkan berita yang benar daripada yang salah, urusan yang lurus daripada yang sesat.
- Kalam Muhkam adalah perkataan yang sifatnya seperti itu.
Dalil al-Qu’ran bersifat muhkam:
الر كِتابٌ أُحْكِمَتْ آياتُهُ ثُمَّ فُصِّلَتْ
مِنْ لَدُنْ حَكِيمٍ خَبِيرٍ (1)
“Alif, Laam, Raa’. Al-Qu’ran adalah sebuah
Kitab yang tersusun ayat-ayatnya dengan tetap dan teguh, kemudian dijelaskan
pula kandungannya satu persatu. (susunan dan penjelasan ini) adalah dari sisi
Allah Yang Maha Bijaksana, lagi Maha Mendalam PengetahuanNya.” (Hud: 1)
الر تِلْكَ آياتُ الْكِتابِ الْحَكِيمِ (1)
“Alif, Laam, Raa’. Inilah ayat-ayat al-Quran
yang mengandungi hikmah.” (Yunus: 1)
“Al-Quran itu seluruhnya muhkam”. Maksud kata-kata ini ialah
menunjukkan kandungan al-Qu’ran itu kukuh, fasih dan membezakan antara yan hak
dan batil, antara yang benar dan yang dusta. Inilah yang dimaksudkan dengan Ihkam
Al-am.
2)
Mutasyabih
-
Mutasyabih bermaksud
tasyabuh, iaitu jika satu daripada dua hal, satu rupa dengan rupa yang lain.
-
Syubhah bermaksud
sesuatu perkara yang mana salah satu daripada dua perkara itu tidak dapat
dibezakan daripada yang lain kerana keserupaan antara keduanya.
Dalil
al-Quran:
كُلَّما رُزِقُوا مِنْها مِنْ ثَمَرَةٍ رِزْقًا
قالُوا هذَا الَّذِي رُزِقْنا مِنْ قَبْلُ وَأُتُوا بِهِ مُتَشابِهًا
“….. tiap-tiap kali mereka diberikan satu pemberian dari sejenis
buah-buahan syurga, mereka berkata: “Inilah yang telah diberikan kepada mereka
satu ketika dahulu” ; dan mereka diberikan rezeki itu yang sama rupanya (tetapi
berlainan hakikatnya) ….” (Al-Baqarah: 25)
Ayat
diatas menjelaskan tentang buah-buahan syurga itu sebahagian yang lain kerana
adanya keserupaan dari segi warna, namun tidak dari segi hakikat. Malah dalam
ayat ini juga terkandungnya mutasyabih dalam perkataan dan keindahan. Manakala Tasyabuh
al Kalam adalah kesamaan dan kesesuaian perkataan. Inilah yang dimaksudkan
dengan At-Tasyabuh al-Am.
Muhkam
dan mutsyabih tidak mempunyai percanggahan dan tidak juga saling menafikan
antara satu sama lain. Setiap lafaz yang digunakan dalam al-Qu’ran bersesuaian
dengan maknanya. Firman Allah Taala berkaitan tiada timbulnya perselisihan
faham dalam al-Quran:
أَفَلا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ وَلَوْ كانَ
مِنْ عِنْدِ غَيْرِ اللَّهِ لَوَجَدُوا فِيهِ اخْتِلافاً كَثِيراً (82)
“Patutkah
mereka (bersikap demikian), tidak mahu memikirkan isi al-Qu’ran? Kalaulah al-Qu’ran
itu (datangnya) bukan dari sisi Allah, nescaya mereka akan mendapati
perselisihan yang banyak dalamnya.” (An-Nisa: 82).
3)
Muhkam dan Mutasyabih Khas yang khas.
Dalam
al-Quran telah disebutkan ayat-ayat yang terdapat makna muhkam dan mutasyabih
secara khas, Firman Allah Taala:
هُوَ الَّذِي أَنْزَلَ عَلَيْكَ الْكِتابَ مِنْهُ
آياتٌ مُحْكَماتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتابِ وَأُخَرُ مُتَشابِهاتٌ فَأَمَّا الَّذِينَ
فِي قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ ما تَشابَهَ مِنْهُ ابْتِغاءَ الْفِتْنَةِ
وَابْتِغاءَ تَأْوِيلِهِ وَما يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلاَّ الله وَالرَّاسِخُونَ
فِي الْعِلْمِ يَقُولُونَ آمَنَّا بِهِ كُلٌّ مِنْ عِنْدِ رَبِّنا وَما يَذَّكَّرُ
إِلاَّ أُولُوا الألباب (82)
“Dialah
yang menurunkan kepadamu (wahai Muhammad) Kitab Suci Al-Qu’ran. Sebahagian
besar dari al-Qu’ran itu ialah ayat-ayat “Muhkamaat” (yang tetap, tegas dan
nyata maknanya serta jelas maksudnya); ayat-ayat Muhkamaat itu ialah ibu (atau
pokok) isi al-Qu’ran. Dan yang lain lagi ialah ayat-ayat “Mutasyaabihaat” (yang
samar-samar, tidak terang maksudnya). Oleh sebab itu (timbullah faham yang
berlainan menurut kandungan masing-masing). Adapun orang-orang yang dalam
hatinya kecenderungan ke arah kesesatan, maka mereka selalu menuruti apa yang
samar-samar dari al-Qu’ran untuk mencari fitnah dan mencari-cari Takwilnya
(memutarkan maksudnya menurut yang disukainya). Padahal tidak ada yang
mengetahui Takwilnya (tafsir maksudnya yang sebenar) melainkan Allah. Dan
orang-orang yang tetap teguh serta mendalam pengetahuannya dalam ilmu-ilmu
agama, berkata:”Kami beriman kepadanya, semuanya itu datangnya dari sisi tuhan
kami.” Dan tiadalah yang mengambil pelajaran dan peringatan melainkan
orang-orang yang berfikiran.” (Ali-Imran: 7)
Banyak
khilaf pendapat dalam menerangkan makna muhkam dan mutasyabih:
Muhkam
|
Mutasyabih
|
|
Pendapat
Pertama
|
Maksud
ayat mudah diketahui.
|
Maksud
ayat hanya Allah yang mengetahui.
|
Pendapat
Kedua
|
Ayat
hanya mengandungi satu wajah.
|
Ayat
mengandungi banyak wajah.
|
Pendapat
Ketiga
|
Maksud
ayat dapat diketahui secara lansung, tanpa memerlukan keterangan lain.
|
Ayat
memerlukan penjelasan serta harus merujuk kepada ayat-ayat yang lain.
|
Para ulama memberikan contoh ayat-ayat muhkam
dengan ayat-ayat nasikh yang terdapat dalam al-Qu’ran yang mengandungi
permasalahan tentang halal dan haram, hudud, kewajipan, janji dan ancaman.
Manakala ayat-ayat mutasyabih pula disertakan dengan ayat-ayat mansikh yang
berkaitan dengan asma’ Allah dan sifat-sifat-Nya.
الرَّحْمنُ عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوى (5)
“Iaitu (Allah) Ar-Rahman, yang
bersemayam di atas Arasy.” (Taha: 5)
وَلا تَدْعُ مَعَ اللَّهِ إِلهاً آخَرَ لا إِلهَ
إِلاَّ هُوَ كُلُّ شَيْءٍ هالِكٌ إِلاَّ وَجْهَهُ لَهُ الْحُكْمُ وَإِلَيْهِ
تُرْجَعُونَ (88)
“Dan
janganlah engkau menyembah tuhan yang lain bersama-sama Allah. Tiada Tuhan
melainkan Dia. Tiap-tiap sesuatu akan binasa melainkan Zat Allah. bagiNyalah
kuasa memutuskan segala hukum, dan kepadaNyalah kamu semua dikembalikan (untuk
dihitung amal masing-masing dan menerima balasan).” (Al-Qashash: 88)
وَيُعَذِّبَ الْمُنافِقِينَ وَالْمُنافِقاتِ
وَالْمُشْرِكِينَ وَالْمُشْرِكاتِ الظَّانِّينَ بِاللَّهِ ظَنَّ السَّوْءِ
عَلَيْهِمْ دائِرَةُ السَّوْءِ وَغَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ وَلَعَنَهُمْ
وَأَعَدَّ لَهُمْ جَهَنَّمَ وَساءَتْ مَصِيراً (6)
“Dan supaya Ia
menyeksa orang-orang munafik – lelaki dan perempuan, dan orang-orang musyrik –
lelaki dan perempuan, yang menyangka terhadap Allah dengan sangkaan yang buruk
(bahawa Ia akan mengecewakan RasulNya). Atas merekalah tertimpanya bala bencana
yang dibawa oleh peredaran zaman; dan (selain itu) Allah murkai mereka dan
melaknatkan mereka serta menyediakan untuk mereka neraka Jahanam; sedang neraka
Jahanam itu adalah seburuk-buruk tempat kembali.” (Al-Fath: 6)
وَجاءَ رَبُّكَ وَالْمَلَكُ صَفًّا صَفًّا (22)
“Dan (perintah)
Tuhanmu pun datang, sedang malaikat berbaris-baris (siap sedia menjalankan
perintah.” (Al-Fajr: 22)
وَهُوَ الْقاهِرُ فَوْقَ عِبادِهِ وَهُوَ
الْحَكِيمُ الْخَبِيرُ (18)
“Dan
Dia lah yang Berkuasa atas sekalian hambaNya (dengan tadbir dan takdir); dan
Dia lah yang Maha Bijaksana serta Amat Mendalam PengetahuanNya.” (Al-An’am: 18)
Perbezaan
pendapat dalam mengetahui Mutasyabih
وَما يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلاَّ الله ۗ وَالرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ يَقُولُونَ آمَنَّا بِهِ كُلٌّ
مِنْ عِنْدِ رَبِّنا وَما يَذَّكَّرُ إِلاَّ أُولُوا الألباب (82)
Perbezaan pendapat ini berlaku ketika masalah waqaf
(berhenti) berlaku dalam bacaan al-Qu’ran iaitu pada kalimah "وَالرَّاسِخُونَ". Menjadi
khilaf apabila (و) dianggap sebagai huruf isti’naf
(permulaan) dan waqaf pada lafaz "إِلاَّ الله" ataukah "الرَّاسِخُونَ" itu merupakan ma’thuf (mengikut ayat sebelumnya)? Adapun
lafaz "يَقُولُونَ" menjadi hal, maka waqafnya berlaku pada lafaz "وَالرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ".
Terdapat dua pendapat berkaitan permasalahan ini:
1) Pendapat pertama menyatakan yang ia adalah “isti’naf”.
Pendapat ini disokong oleh beberapa tokoh seperti Ubai bin Ka’ab, Ibnu Mas’ud,
Ibnu Abbas dan beberapa orang sahabat, tabi’in dan lain-lain. Dalam keterangan
yang diriwayatkan dalam Mustadrak-Nya oleh al-Hakim, bersumber daripada
Ibnu Abbas, ia membaca:
وَما يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلاَّ الله ۗ وَالرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ يَقُولُونَ آمَنَّا بِهِ كُلٌّ
مِنْ عِنْدِ رَبِّنا وَما يَذَّكَّرُ إِلاَّ أُولُوا الألباب (82)
Daripada Saidatina A’isyah juga turut berkata
bahawa Rasulullah membaca ayat ini, “Huwa allazi anzala ‘alaika al-kitab sehingga
akhir ayat.” Kemudian beliau bersabda: “Apabila kamu melihat orang yang
mengikuti ayat-ayat mutasyabihat, mereka itulah orang yang didakwa oleh Allah,
maka waspadalah terhadap mereka.”
2) Pendapat kedua pula disokong oleh sekelompok
ulama lain seperti Mujahid. Kelompok ini mengatakan (و)
sebagai harfu “athaf” seperti yang diriwatkan oleh Mujahid: “Saya telah
membacakan mashaf kepada Ibnu Abbas mulai daripada Fatihah sehingga tamat. Saya
belajar sehingga memahami setiap ayat dan saya bertanyakan mengenai
tafsirannya.” Selain itu, pendapat ini juga turut disokong oleh an-Nawawi yang
ditulis dalam Syarah Muslim-Nya menegaskan bahawa pendapat inilah yang
paling sahih kerana tidak mungkin Allah menyeru hamba-hamba-Nya dengan sesuatu
yang tidak dapat diketahui maksudnya oleh mereka.
Menyatukan
dua pendapat dengan memahami makna takwil
Kedua pendapat diatas tidak menunjukkan
percanggahan jika difaham melalui makna takwil kerana lafaz takwil yang
digunakan membawa kepada 3 makna:
1) Mengalihkan sesebuah lafaz daripada makna yang
kuat (rajih) kepada makna yang lemah (marjuh) kerana terdapat dalil yang
dikehendakinya. Ini merupakan pengertian takwil yang dimaksudkan oleh majoriti
ulama’ muta’akhirin.
2) Takwil dengan makna tafsir (menerangkan dan
menjelaskan) iaitu mentafsirkan lafaz-lafaz agar makna dapat difahami.
3) Takwil tentang hakikat sesuatu lafaz. Maka,
takwil mengenai zat dan sifat-sifat Allah ialah tentang hakikat zat-Nya itu
yang kudus dan hakikat sifat-sifat Nya.
“Ar-rahman
bersemayam di atas ‘Arsy.” (Taha: 5)
مَثَلُ الْجَنَّةِ الَّتِي وُعِدَ الْمُتَّقُونَ
فِيها أَنْهارٌ مِنْ ماءٍ غَيْرِ آسِنٍ وَأَنْهارٌ مِنْ لَبَنٍ لَمْ يَتَغَيَّرْ
طَعْمُهُ وَأَنْهارٌ مِنْ خَمْرٍ لَذَّةٍ لِلشَّارِبِينَ وَأَنْهارٌ مِنْ عَسَلٍ
مُصَفًّى وَلَهُمْ فِيها مِنْ كُلِّ الثَّمَراتِ وَمَغْفِرَةٌ مِنْ رَبِّهِمْ
كَمَنْ هُوَ خالِدٌ فِي النَّارِ وَسُقُوا ماءً حَمِيماً فَقَطَّعَ أَمْعاءَهُمْ
“Sifat Syurga
yang telah dijanjikan kepada orang-orang yang bertaqwa (ialah seperti berikut):
ada padanya beberapa sungai dari air yang tidak berubah (rasa dan baunya), dan
beberapa sungai dari susu yang tidak boleh berubah rasanya, dan beberapa sungai
dari arak yang lazat bagi orang-orang yang meminumnya, dan juga beberapa sungai
dari madu yang suci bersih. Dan ada pula untuk mereka di sana segala jenis
buah-buahan, serta keredaan dari Tuhan mereka. (Adalah orang-orang yang tinggal
kekal di dalam Syurga sedemikian itu keadaannya) sama seperti orang-orang yang
tinggal kekal di dalam neraka dan diberi minum dari air yang menggelegak
sehingga menjadikan isi perut mereka hancur? (Sudah tentu tidak sama)!” (Muhammad: 15)
Takwil yang tercela
Pengertian
takwil ialah memalingkan lafaz daripada makna rajih kepada makna marjuh
(lemah). Kebanyakkan ulama muta’akhirin yang mengguna pakaikan takwil ini
secara berlebih-lebihan contohnya lafaz “al-yad”. Mereka mentakwilkan “al-yad”
yang bererti tangan ini kepada qudrah kerana mereka ingin mengelakkan
keserupaan antara Allah dengan makhluk-Nya. Namun takwil seperti ini mempunyai
percanggahan kerana mereka menetapkan sesuatu makna yang serupa dengan makna
yang mereka fikir harus tiadakan. Sedangkan makhluk juga mempunyai kuasa “al
qudrah”. Jika mereka menetapkan “al-yad” sebagai batil dan tercela kerana boleh
menyerupai makhluknya maka tidak mustahil “al-qudrah” juga batil dan tercela kerana manusia juga mempunyai qudrah (kuasa).
Maka lafaz ini tidak boleh ditakwilkan kerana memalingkan makna rajih kepada
marjuh. Allah mencela para pentakwil yang datang dari ulama salaf dan lainnya yang
mentakwilkan lafaz-lafaz yang kurang jelas maknanya bagi mereka, tetapi tidak
menurut takwil yang sebenar, meskipun yang demikian itu sesungguhnya tidak
kabur bagi orang lain.
Kesimpulan
Muhkam
adalah ayat-ayat yang mempunyai makna jelas manakala mutasyabih ayat yang
maknanya samar-samar (kurang jelas). Selain itu, terdapat sebahagian ulama’ mentakwilkan ayat-ayat mutasyabihat dengan memalingkan makna yang rajih kepada
marjuh supaya sifat Allah itu tidak menyerupai makhluk-Nya. Namun perkara takwil ini dicela Allah. Oleh itu, kita haruslah berhati-hati supaya kita tidak tergolong dalam kalangan orang yang sesat dan tercela.
Rujukan
-
Manna’ Khalil
Al-Qathan. Mabahis Fil Ulumul Qu’ran. 2006. Kuala Lumpur. Pustaka Jiwa Sdn Bhd.
0 comments:
Post a Comment