Tuesday, 9 December 2014

Penurunan al-Quran dalam tujuh huruf




Penurunan al-Quran dalam tujuh huruf


Al-Quran merupakan petunjuk dan pedoman umat Islam dan merupakan mukjizat terbesar dan teragung diturunkan kepada Nabi Muhammad s.a.w. Al-Quran diturunkan dengan tujuh huruf ( سبعة أحرف ) memberi kemudahan kepada umat Islam untuk membaca dan mengamalkan hukum-hakam yang terkandung di dalamnya. Penurunan al-Quran dengan tujuh huruf ini bermula pada zaman dakwah baginda di Madinah setelah dakwah Nabi Muhammad s.a.w. semakin meluas ke Tanah Arab.

Orang Arab mempunyai pelbagai lahjah ( dialek ) yang timbul dari fitrah mereka dari suara dan huruf-huruf. Setiap kabilah mempunyai sebutan sendiri dalam mengucapkan kata-kata yang tidak dimiliki oleh kabilah lain. Namun begitu, semua suku bangsa Arab menjadikan bahasa Quraisy sebagai bahasa ibunda kerana bahasa Quraisy mempunyai keistimewaannya tersendiri.

Oleh itu, al-Quran diturunkan dalam bahasa Quraisy kerana Nabi Muhammad s.a.w. juga berbangsa Quraisy untuk memudahkan mereka memahaminya.Tetapi apabila orang Arab berbeza lahjah dalam mengungkapkan sesuatu makna dengan perbezaan tertentu, maka al-Quran diturunkan kepada Nabi Muhammad s.a.w. untuk menyempurnakan kemukjizatannya merangkumi semua huruf dan wajah qiraah di antara lahjah-lahjah itu.Ini memudahkan mereka untuk membaca, menghafal dan memahaminya.

Berikut merupakan beberapa hadis yang menunjukkan penurunan al-Quran dalam tujuh huruf :

1)    Dari Ibn ‘Abbas r.a. meriwayatkan, bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda,  maksudnya :  “Jibril a.s mengajar aku membaca al-Quran dengan beberapa huruf, aku memintanya menambah huruf tersebut lalu ia menambahkannya sehinggalah berakhir dengan tujuh huruf .”

2)    Dari Ubay Ibn Ka’ab  r.a. meriwayatkan : “ Ketika Rasulullah s.a.w. berada di mata air Bani Ghifar, Jibril a.s. datang kepadanya seraya berkata: Sesungguhnya Allah s.w.t. memerintahkan kamu mengajar al-Quran kepada umatmu dengan satu huruf (bentuk dan kaedah). Baginda bersabda: Aku memohon kesejahteraan dan keampunanNya, sesungguhnya umatku tidak mampu. Kemudian datang Jibril kali kedua dan berkata: Sesungguhnya Allah s.w.t. memerintahkan kamu mengajar al-Quran kepada umatmu dengan dua huruf, baginda bersabda: Aku memohon kesejahteraan dan keampunanNya, sesungguhnya umatku tidak mampu. Sehinggalah datang kali ketiga dan kali terakhirnya iaitu yang keempat Jibril a.s. berkata: Sesungguhnya Allah s.w.t. memerintahkan kamu mengajar al-Quran kepada umatmu dengan tujuh huruf dan mana huruf yang mereka baca sesungguhnya ia adalah betul dan tepat .”


3)    Dari Umar ibn al-Khattab r.a. meriwayatkan, dia berkata,maksudnya : Aku mendengar Hisham Ibn Hakim membaca surah al-Furqan ketika Rasulullah s.a.w. masih hidup. Aku mendengar bacaannya tiba-tiba dia membaca mengikut huruf yang banyak yang Rasulullah s.a.w. tidak mengajarku. Aku terasa ingin menariknya dalam sembahyang, tetapi aku menunggunya sehingga dia selesai sembahyang. Lantas aku menarik bajunya dan berkata : Siapakah yang mengajar kamu membaca surah ini? Beliau menjawab:Rasulullah s.a.w. Aku berkata: Kamu bohong, demi Allah !Sesungguhnya Rasulullah s.a.w. telah mengajar aku surah ini, lalu aku mengheretnya kepada Rasulullah s.a.w. dan aku berkata : Wahai Rasulullah s.a.w. sesungguhnya aku telah mendengar lelaki ini membaca surah Furqan mengikut huruf yang tidak kamu mengajar kepadaku.Rasulullah s.a.w bersabda : Wahai Umar,lepaskannya dan baca wahai Hisham. Lalu Hisham membaca bacaan yang aku mendengarnya tadi. Sabda Rasulullah s.a.w. demikianlah al-Quran diturunkan. Dan Rasulullah s.a.w. bersabda :  “Sesungguhnya al- Quran ini diturunkan dengan tujuh huruf maka bacalah kamu semua apa yang mudah darinya .”




Ikhtilaf tentang makna tujuh huruf

Para ulama berselisih pendapat mengenai makna tujuh huruf tersebut sehingga 35 pendapat. Kebanyakan pendapat-pendapat ini tidak ada beza antara satu sama lain. Tetapi di sini, kita akan melihat beberapa pendapat yang penting :

1)    Sebagai 7 jenis bahasa daripada bahasa-bahasa Arab yang berbeza lafaznya tetapi mempunyai satu erti atau makna.
Maksudnya , apabila berlaku perbezaan antara bahasa-bahasa Arab dari segi penggunaan lafaz untuk sesuatu makna, al-Quran akan diturunkan dengan lafaz tersebut. Apabila tiada perbezaan, al-Quran akan diturunkan dengan satu lafaz atau lebih.

Ulama juga berselisih pendapat dalam menentukan 7 bahasa tersebut, satu pendapat menyatakan : Quraisy, Huzail, Saqif, Hawazin, Kinanah, Tamim dan Yaman.
Dan Abu Hatim As-Sajistari menambah lagi 3 jenis bahasa iaitu Azad, Rabi’ah dan Sa’ad bin Bakar selain Quraisy, Huzail, Tamim dan Hauzan.

2)    Sebagai 7 jenis bahasa daripada bahasa-bahasa Arab, al-Quran diturunkan. Maksudnya, al-Quran secara keseluruhannya tidak terkeluar dari menggunakan 7 bahasa ini, terutamanya yang paling fasih bahasa yang paling banyak digunakan adalah bahasa Quraisy.

3)    Sebagai 7 wajah iaitu : Antaranya, Amar ( perintah ), Nahi ( larangan ), Wa’ad ( janji ), Wa’id ( ancaman ), Jadal ( perdebatan ), Qasas ( cerita ) dan Masal ( perumpamaan ) atau Amar, Nahi, Halal, Haram, Muhkam, Mutashabih dan Amsal.


4)    Sebagai 7 huruf adalah tujuh perkara yang terdapat pelbagai ikhtilaf di dalamnya, iaitu :

i)                   Perbezaan al-asma’ dalam bentuk mufrad, muzakkar dan cabang-cabangnya seperti ( tasniyah, jamak dan ta’nis ).
Contohnya :
وَالَّذِينَ هُمْ لِأَمَانَاتِهِمْ وَعَهْدِهِمْ رَاعُونَ﴿٨
( Al-Mu’minun : 8 )
Lafaz bergaris dibaca secara jamak لأماناتهم  dan mufrad لأمانتهم .

ii)                Perbezaan dari segi I’rab.
Contohnya :
مَا هَـٰذَا بَشَرًا إِنْ هَـٰذَا إِلَّا مَلَكٌ كَرِيمٌ ﴿٣١
( Yusuf : 31 )
Sebahagian jumhur ulama membaca dengan nasb بشرًا menggunakan lughah ahlul Ijaz, manakala Ibn Masu’d membacanya dengan raf’uبشرٌ menggunakan lughah bani Tamim.

iii)              Perbezaan dalam tasrif.
Contohnya :
فَقَالُوا رَبَّنَا بَاعِدْ بَيْنَ أَسْفَارِنَا وَظَلَمُوا أَنفُسَهُمْ فَجَعَلْنَاهُمْ أَحَادِيثَ وَمَزَّقْنَاهُمْ كُلَّ مُمَزَّقٍ ۚ إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ لِّكُلِّ صَبَّارٍ شَكُورٍ ﴿١٩
( Saba : 19 )
Sebahagian qiraaat membaca lafaz ربَّنَا dengan ربُّنَاdan dalam kedudukan yang lain lafaz باعد dengan  باعدَ .
iv)              Perbezaan dalam takdim dan ta’khir.
Contohnya :
وَجَاءَتْ سَكْرَةُ الْمَوْتِ بِالْحَقِّ ۖ ذَٰلِكَ مَا كُنتَ مِنْهُ تَحِيدُ﴿١٩
( Qaf : 19 )
Dibaca dengan didahulukan الحق  dan diakhirkan الموت . Qiraat ini dianggap lemah.

v)                Perbezaan dalam ibdal dari segi penggantian huruf dengan huruf.
Contohnya :
وَانظُرْ إِلَى الْعِظَامِ كَيْفَ نُنشِزُهَا ثُمَّ نَكْسُوهَا لَحْمًا ۚ فَلَمَّا تَبَيَّنَ لَهُ قَالَ أَعْلَمُ أَنَّ اللَّـهَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ ﴿٢٥٩
( Al-Baqarah : 259 )
Kalimah ننشزها  dibaca dengan ننشرها  ( zai diibdalkan dengan huruf ra’ ).

vi)              Perbezaan dalam penambahan dan pengurangan kalimah.
Contohnya :
وَمَا خَلَقَ الذَّكَرَ وَالْأُنثَىٰ ﴿٣
( Al-Lail : 3 )
Sebahagian qiraat ada yang membuang lafaz ما خلق  .

vii)           Perbezaan dalam lahjah sama ada bacaan dengan tebal atau nipis, fathah dan imalah, izhar dan idgham, hamzah dan tahlil, isymam dan sebagainya.
Contohnya :
وَهَلْ أَتَاكَ حَدِيثُ مُوسَىٰ ﴿٩
( Taha : 9 )
Dibaca أتى  danموسى  dengan imalah ( teleng ). Sebutannya antara fathah dan kasrah.

5)    Sebahagian ulama berikhtilaf tentang bilangan 7 huruf  yang disebutkan lebih kepada isyarat lambang kesempurnaan bahasa Arab kerana lafaz “Sab’ah” digunakan untuk jumlah yang banyak bilangan seperti “70” dalam puluhan , “700” dalam bilangan ratusan dan bukan menunjukkan pada bilangan tertentu.

6)    Sebagai 7 huruf bermakna Qiraat Tujuh.


Pendapat yang paling rajih adalah pendapat yang pertama, yang menyatakan 7 huruf sebagai tujuh jenis bahasa daripada bahasa-bahasa Arab yang mempunyai satu erti atau makna, contohnya : أقبل و تعال , وهلم , وعجّل , و أسرع  .

Semuanya lafaz-lafaz berbeza yang mempunyai makna yang satu. Pendapat ini dipegang oleh Sufyan bin ‘Uyainah, Ibnu Jarir, Ibnu Wahab dan lain-lain.

Ibn ‘Abdil Barri menisbahkan pendapat ini kepada sebahagian besar ulama dan dalilnya terdapat dalam hadis Abi Bakrah : “ Bahawasanya Jibril berkata, Wahai Muhammad, bacalah Quran dengan satu huruf. Lalu Mikail mengatakan :“Tambahkan”. Jibril berkata lagi, “Dengan dua huruf”.Jibril terus menambahnya hingga sampai enam atau tujuh huruf. Lalu Jibril berkata, “Semua itu ubat penawar yang memadai, selama ayat azab tidak ditutup dengan ayat rahmat, dan ayat rahmat tidak ditutup dengan ayat azab .”

Ibn ‘Abdil Barri menyebut, “Maksud hadis ini hanyalah sebagai contoh bagi huruf-huruf yang dengannya al-Quran diturunkan. Ketujuh huruf itu mempunyai makna yang sama pengertiannya, tetapi berbeza dari segi sebutannya. Tidak ada satupun di antaranya yang mempunyai makna yang saling berlawanan atau satu sudut yang berbeza makna dari sudut yang lain secara berlawanan. Seperti rahmat berlawanan dengan azab.

Pendapat pertama ini disokong oleh banyak hadis lain.

Hikmah al-Quran diturunkan dalam tujuh huruf

Hikmah Allah menurunkan al-Quran dalam 7 huruf ialah :

1)    Memudahkan mereka membaca dan menghafalnya ke atas kaum Arab yang ummi ( tidak pandai membaca dan menulis ).

Seperti di dalam hadis riwayat Muslim diriwayatkan oleh Ubay, Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud, “ Wahai Ubay ! Aku diperintahkan agar membacakan al-Quran dengan satu huruf, maka aku memohon kepada malaikat Jibril agar diberi kemudahan bagi umatku, dan dia menjawab agar aku membacanya dengan dua huruf.Aku masih mengulangi lagi permintaan agar diberi keringanan untuk umatku. Maka dia menjawab untuk yang ketiga kalinya, “ Bacalah al-Quran itu dengan tujuh huruf .”

2)    Sebagai menguatkan mukjizat al-Quran. Penurunan al-Quran dengan tujuh bahasa Arab untuk fitrah lughah ( bahasa ) yang digunakan seluruh Arab, bukan kepada kabilah yang tertentu.

3)    Mukjizat al-Quran pada makna-makna dan hukum hakam. Perubahan-perubahan bentuk lafaz pada beberapa huruf dan kalimah menyediakan al-Quran untuk proses istinbat ( pengeluaran ) hukum dan menjadikan hukum al-Quran sesuai sepanjang masa dan zaman. Kerana itulah ulama perlu kepada 7 Qiraat dalam proses istinbat dan ijtihad.



Kesimpulan daripada keterangan di atas dapatlah kita fahami bahawa sesungguhnya penurunan al-Quran dalam 7 huruf itu adalah thabit ( tetap ) berdasarkan hadis-hadis yang mutawatir tanpa sebarang keraguan. Wallahua’lam.




3 comments:

Unknown said...

rujukan kitab mana woi

Unknown said...

itulah rujukan dari kitab mane ..

Unknown said...

mabahis fi ulumi quran

Post a Comment